piątek, 23 września 2011

Luksografia czyli malowanie światłem

Wróciłam do ciemni!
Przyznam, że był to miły powrót, bo stęskniłam się już trochę za wspaniałym czerwonym światełkiem. Wróciłam, bo bardzo chciałam sobie pomalować. Ale nie farbami lecz... światłem. I nie na płótnie lecz na papierze fotograficznym. W ten właśnie sposób powstało kilka zdjęć odbiegających nieco od tych, które oglądamy na co dzień...

 

Wbrew moim wcześniejszym odczuciom niełatwo jest zrobić, lub właściwie - skomponować zdjęcie, po prostu je stworzyć. Nawet jeśli ma się do dyspozycji różne akcesoria, które mają w tym pomóc. 
Choć z drugiej strony myślę sobie, że tak jak to zazwyczaj bywa, najtrudniejszy jest pierwszy krok. 

Zastanawiam się, na ile luksografia jest fotografią. Zgodnie z definicją, to jedna z jej najprostszych dziedzin. Obrazy, które powstają dzięki tej metodzie są efektem cienia, rzucanego przez przedmioty ułożone na papierze. Papier należy naświetlić a następnie wywołać tak powstałe "dzieło" metodą analogową. A najciekawsze jest to, że aby stworzyć takie zdjęcie, w ogóle nie trzeba naciskać spustu migawki. Tak naprawdę - nie trzeba nawet mieć aparatu.


Dla mnie luksografia to bardzo ciekawy eksperyment, który pozwala uzyskać interesujące, niekiedy wręcz zdumiewające efekty. Dlatego polecam wszystkim tą zabawę, szczególnie tym, którzy są zakochani w ciemni. Naprawdę warto spróbować czegoś nowego albo po prostu trochę się... pobawić. A przede wszystkim warto jest wrócić do ciemni. Bo tam jest się innym człowiekiem...
Tam jest się człowiekiem analogowym.


3 komentarze:

  1. Aniu, jestem zachwycona Twoimi eksperymentami :) Aż nie mogę się doczekać powrotu do Polski - mam nadzieję, że wprowadzisz mnie wtedy w tajniki ciemni :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki Sylwia :) Myślę, że w tajniki najlepiej na świecie wprowadzi Cię Przemek, a ja ogromną z chęcią poeksperymentuję razem z Tobą :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Aniu, jestem zachwycona. To jest naprawdę piękna rzecz. Z wielką przyjemnością przekrocze próg ciemni :O)

    OdpowiedzUsuń